Účinnost rázové vlny a cvičení při léčbě plantární fasciopatie

Heide a kol., 2024zkoumali účinnost radiální extrakorporální rázové vlny (rESWT), placebo-rESWT a standardizovaného cvičebního programu v kombinaci s edukací a ortopedickými vložkami ve srovnání s pouze edukací a ortopedickými vložkami při léčbě plantární fasciopatie. Plantární fasciopatie je degenerativní onemocnění charakterizované bolestí na spodní části paty, které může komplikovat cvičení nebo běžnou chůzi.

Cíl studie

Cílem studie bylo zjistit, zda rESWT, placebo-rESWT nebo standardizovaný cvičební program v kombinaci s edukací a vložkami jsou účinnější než pouze edukace a vložky při zmírňování bolesti v oblasti paty u pacientů s plantární fasciopatií.

Metodologie

Do studie bylo zahrnuto 200 probandů s plantární fasciopatií, kteří byli náhodně rozděleni do čtyř skupin: rESWT (n=50), placebo-rESWT (n=50), cvičení (n=50) a edukace a vložky (n=50). Všichni pacienti na začátku obdrželi stejnou edukaci a ortopedické vložky. Pacienti ve skupinách rESWT a placebo-rESWT podstoupili tři léčebné procedury, zatímco cvičební program zahrnoval dvě cvičení prováděná třikrát týdně po dobu 12 týdnů, včetně osmi sezení s fyzioterapeutem. Cvičební program obsahoval 2 cviky (výpony na 1 noze s podložením prstu a dřepy na 1 noze. Postupně se zvyšovala zátěž).

Závěr

Studie zjistila, že u pacientů s plantární fasciopatií nepřináší rESWT, placebo-rESWT ani standardizovaný cvičební program v kombinaci s edukací a ortopedickými vložkami žádný přídavný prospěch oproti samotné edukaci a ortopedickým vložkám při zmírňování bolesti v oblasti paty. Výsledky naznačují, že přidání rESWT, placebo-rESWT nebo cvičení k zmíněné standardní péči nepřináší další snížení bolesti v oblasti paty u pacientů s plantární fasciopatií. Tento výzkum však neobsahoval skupinu, která nepodstoupila žádnou léčbu. Tudíž nemáme toto srovnání, které by nám mohlo navíc porovnat účinnost edukace a vložek oproti přirozenému průběhu plantární fasciopatie. Na přiloženém grafu tak možná můžeme sledovat přirozený průběh daného onemocnění (natural history).

Ve studii dále můžeme pozorovat srovnatelné zlepšení jak u skupiny s rázovou vlnou, tak u skupiny s placebo rázovou vlnou. Silné placebo účinky této terapie odhalil již dřívější systematický přehled, což autoři uvádí i v diskuzi tohoto výzkumu. U cvičebního programu zase autoři zmiňují, že jen málo pacientů dosáhlo požadovaných 6 RM v 9. až 12. týdnu cvičebního programu. To může také zrcadlit obecný problém s přípravou individualizovaného programu na míru bez vybavení, které není často v ordinacích, nebo domácím prostředí k dispozici pro dosažení požadované zátěže (domněnka).

HEIDE, Marte, et al. Is radial extracorporeal shock wave therapy (rESWT), sham-rESWT or a standardised exercise programme in combination with advice plus customised foot orthoses more effective than advice plus customised foot orthoses alone in the treatment of plantar fasciopathy? A double-blind, randomised, sham-controlled trial. British Journal of Sports Medicine, 2024.