Srovnání účinků post-izometrické relaxace a myofasciální uvolňovací terapie při léčbě nespecifické bolesti krku: Randomizovaná kontrolovaná studie

Nespecifická bolest krku (NSNP) je jednou z nejčastějších muskuloskeletálních poruch, která má značnou socioekonomickou zátěž po celém světě. Fyzioterapeuti běžně využívají pro modulaci symptomů různé techniky, mezi nimiž jsou post-izometrická relaxace (PIR) a terapie myofasciálního uvolnění (MFR), která je podobná, nebo se do ní mnohdy řadí i terapie myofasciálních trigger pointů (svalových spoušťových bodů), avšak důkazy o jejich účinnosti jsou stále omezené. Cílem studie Khan a kol., 2022 bylo porovnat účinky těchto dvou metod na pacienty s nespecifickou bolestí krku.

Co se zkoumalo a na jaké skupině lidí

Do této randomizované kontrolované studie bylo zapojeno 60 pacientů, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin po 30 lidech. Skupina pacientů zahrnovala 20 mužů a 40 žen ve věku 25-40 let, kteří trpěli nespecifickou bolestí krku po dobu 2-6 týdnů (akutní bolest). Během dvou týdnů účastníci absolvovali celkem šest terapeutických sezení (tři týdně). Hodnocení bylo prováděno na začátku a po dvou týdnech pomocí několika nástrojů, včetně vizuální analogové škály (VAS) pro měření bolesti, indexu disability krku (NDI) a měření rozsahu pohybu krční páteře (ROM).

Terapie a cílené svaly

Skupina, která podstoupila post-izometrickou relaxaci (PIR), byla léčena na svaly horní trapézový sval (m. trapezius) a zdvihač lopatky (m. levator scapulae). Tato technika zahrnuje izometrickou kontrakci svalů následovanou pasivním protažením, což pomáhá uvolnit napětí ve svalech a zlepšit rozsah pohybu. Post-izometrická relaxace (PIR) v této studii trvala 10 sekund na izometrickou kontrakci, následovanou relaxací a pasivním protažením stejného svalu také po dobu 10 sekund. Tento cyklus byl opakován pětkrát během každé terapeutické seance pro oba cílené svaly. Druhá skupina, která podstoupila terapii myofasciálního uvolnění (MFR), byla rovněž zaměřena na stejné svaly, přičemž technika spočívala v dlouhodobém a nízkém tlaku, což mělo za cíl zlepšit krevní oběh a snížit bolest.

Závěr

Výsledky ukázaly, že obě metody vedly ke zlepšení ve všech sledovaných oblastech, včetně snížení bolesti, zlepšení hybnosti krční páteře a zvýšení kvality života. Nicméně pacienti ve skupině PIR vykázali výraznější zlepšení v oblasti snížení bolesti, rozsahu pohybu (zejména extenze a rotace vlevo) a sociálních aspektů kvality života ve srovnání s pacienty léčenými metodou MFR. Studie tedy naznačuje, že post-izometrická relaxace může být efektivnější při léčbě nespecifické bolesti krku. Nicméně je dobré vědět, že obě tyto techniku měly pozitivní a ve studii pouze krátkodobě měřený efekt pro modulaci symptomů. My tak v praxi můžeme volit jak jednu z nich, nebo jejich kombinaci v závislosti na dalších faktorech.

Ještě je dobré zmínit, že studie neměla kontrolní skupinu, obsahovala malý vzorek a zahrnovala pouze krátkodobé sledování. Limitace jsou tedy motivací pro další vědce, zkoumající tuto oblast.

PS: Pokud Vás zajímá téma manuální terapie, tak určitě mrkněte na naše prezenční a online kurzy na našem webu.

KHAN, Zainab Khalid, et al. Effect of post-isometric relaxation versus myofascial release therapy on pain, functional disability, rom and qol in the management of non-specific neck pain: a randomized controlled trial. BMC Musculoskeletal Disorders, 2022, 23.1: 567.