Srovnání účinnosti léčby patelofemorální bolesti (běžecké koleno): Co funguje nejlépe?

• zahrnuto 22 RCT
  • celkem 1472 probandů s PFP

Cílem studie bylo prozkoumat účinnost různých způsobů konzervativní léčby bolesti v oblasti kolenního kloubu (PatelloFemoral Pain - PFP). Údaje byly získány z randomizovaných kontrolovaných studií (RCT) hodnotících různé způsoby léčby PFP. Primárním výsledným ukazatelem bylo "jakékoli zlepšení" měřené pomocí stupnice globálního hodnocení změn (poznámka redakce: taková vylepšená stupnice VAS). Zahrnuté studie obsahovaly cvičební programy o minimální délce 6 týdnů.

Mezi zkoumané intervence patřily jednotlivě, nebo v kombinaci:

• edukace, cvičení, ortopedické vložky, tejpování/mobilizace pately a kontrolní skupina bez intervence - „počkáme a uvidíme“.

Vědci zjistili, že edukace v kombinaci s fyzioterapií (cvičení a ortopedické vložky, nebo patelární tejpování/mobilizace pately) byla nejúčinnější intervencí po 3 měsících. Po 12 měsících však přinesla edukace, nebo edukace v kombinaci s různými léčebnými postupy podobnou míru zlepšení. Analýza naznačila, že všechny léčebné postupy byly lepší než přístup „počkáme a uvidíme“, kdy účastníci nepodstoupili žádnou léčbu.

Edukace ve všech studiích zahrnovalo informace o PFP, informace o bolesti a pokyny, jak zvládat aktivitu v kontextu bolesti, aniž by bylo nutné přestat cvičit.

Vědci dále zmiňují, že pokud je zvolen odporový cvičební program, konkrétní typ předepsaných cviků nemusí být tak důležitý, jak se dříve myslelo. Cvičební programy zahrnovaly převážně posilovací cviky na kyčle, koleno nebo kyčle i koleno dohromady. To dává klinikům příležitost navrhnout společně se svým pacientem individuální recept.

Další přínos přidání tejpování/mobilizace čéšky do cvičebního programu není v současnosti znám. Sdílené rozhodování mezi pacientem a jeho ošetřujícím terapeutem by mělo být vodítkem pro přidání cvičení k edukaci. Zdá se, že ortopedické vložky nemají přídatný účinek k edukaci a cvičení. Na druhou stranu vložky a edukace v kombinaci měly podobný efekt jako kombinace cvičení, edukace a terapie v oblasti čéšky. To zdůrazňuje dva různé léčebné přístupy s různou časovou náročností, které se zdají být podobně účinné.

Intervence přidané k edukaci mají vliv na míru bolestivosti převážně v prvních měsících léčby. Přidané intervence můžeme volit na základě společného rozhodování s klientem.

WINTERS, Marinus, et al. Comparative effectiveness of treatments for patellofemoral pain: a living systematic review with network meta-analysis. British journal of sports medicine, 2021, 55.7: 369-377.