Gluteální tendinopatie - porovnání možností léčby

Gluteální tendinopatie, nebo také greater trochanteric pain syndrome (GTPS) je bolestivý stav v oblasti kyčle, který může ovlivnit fyzickou funkci. Vyznačuje se bolestivostí z vnější strany kyčle, například při chůzi po schodech, ovlivňuje fyzickou aktivitu a možnost chodit do práce, čímž snižuje kvalitu života.

Postihuje 10 - 25 % populace, nejčastěji ženy ve věku 40 - 60 let.

Tři časté možnosti léčby:

• injekce kortikosteroidů (1x)
  • cvičení + edukace (14x po dobu 8 týdnů)
  • „počkáme a uvidíme“

Mellor a kol., 2018 v prospektivní RCT porovnávali tyto 3 přístupy léčby a zjistili po 8 týdnech sledování obecné zlepšení stavu a snížení bolesti u prvních 2 intervencí. Cvičení + edukace mělo dokonce o trochu lepší výsledky, než injekce kortikosteroidů.

Po 52. týdnu sledování mělo cvičení a edukace oproti kortikosteroidům lepší hodnoty celkového zlepšení, ale zaznamenalo stejné zlepšení v intenzitě bolesti.

CVIČENÍ + EDUKACE JE ÚČINNÝ PŘÍSTUP PRO LÉČBU TENDINOPATIÍ!

Wilson a kol., 2023 zjišťovali nákladovost tří výše zmíněných přístupů. V novém článku uvádí, že edukace a cvičení pro gluteální tendinopatii i přes mírně vyšší náklady přináší významná zlepšení kvality života pacientů a jsou hodnotným přístupem pro zdravotní systém ve srovnání s přístupem „počkáme a uvidíme“ a kortikosteroidy. Tyto výsledky jsou v souladu s klinickými důkazy podporujícími použití edukace a cvičení jako účinného přístupu k léčbě gluteální tendinopatie.

Zdroje:

WILSON, Ross, et al. Education plus exercise for persistent gluteal tendinopathy improves quality of life and is cost-effective compared with corticosteroid injection and wait and see: economic evaluation of a randomised trial. Journal of Physiotherapy, 2023, 69.1: 35-41.

MELLOR, Rebecca, et al. Education plus exercise versus corticosteroid injection use versus a wait and see approach on global outcome and pain from gluteal tendinopathy: prospective, single blinded, randomised clinical trial. bmj, 2018, 361.